STRONA GŁÓWNA‎ > ‎AKTUALNOŚCI‎ > ‎

Łódź - "Homokatolicy ?" - dyskusja 30 marca 2017

opublikowane: 25 mar 2017, 13:58 przez Wiara i Tęcza



Zapraszamy na wyjątkowe wydarzenie w Domu Literatury. 


„Homoletyka”. Dwa dni z LGBT w ramach „Dotknij teatru” 2017.
Dom Literatury (Łódź, ul.Roosevelta 17) // 29 marca (środa) i 30 marca( czwartek)// godz. 19.00 

Wstęp wolny dla wszystkich zainteresowanych! 
Dwa dni projektu „Homoletyka” to okazja, by zapoznać się z pełnym przekrojem problematyki LGBTQ w Polsce. Hasło Kampanii Przeciw Homofobii „Nich nas zobaczą” odzwierciedla tożsamościowe konteksty, z którymi chcemy zapoznać wszystkie osoby zainteresowane kwestią tolerancji i otwartości: od obecności gejów i lesbijek we wspólnocie Kościoła Katolickiego i dialog w kościele, współczesny dramat i teatr jako medium opowiadające o tożsamości, premierę monodramu „Homuś” oraz performans muzyczny Piotra Sobolczyka i koncert zespołu „Mięta”. 

Przekraczamy granice ponad podziałami, zróbcie to z nami! 

Szczegółowy program: 

29.03.2017 (środa)

godz. 19.00 // 
Panel dyskusyjny „Homokatolicy?” Uczestnicy: Zuzanna Radzik („Tygodnik Powszechny”), Mariusz Kurc („Replika”), Marcin Dzierżanowski („Wprost” ). Prowadzenie: Marta Zdanowska (Dom Literatury)

Jeśli jesteś gejem, lesbijką lub osobą trangenderową, drzwi Kościoła Katolickiego są przed tobą zamknięte. Tak mówi potoczna opinia, ale czy to prawda? Wierzący coraz częściej dostrzegają problem wykluczania z Kościoła osób homoseksualnych i transgenderowych. Zmianę nastawienia pokazuje pierwsza w Polsce kampania społeczna zorganizowana przez ruch LGBT „Przekażmy sobie znak pokoju”, w którą włączyły się środowiska katolickie. Czy ten dialog to zwiastun zmian? Czy kiedyś deklaracja „mój ojciec chrzestny ma chłopaka” nie będzie budziła kontrowersji? Zapraszamy do dyskusji o tym, jakie miejsce we wspólnocie wiernych zajmują osoby nieheteronormatywne i jak kościół katolicki w Polsce traktuje „homokatolików”.

godz. 20.30 
Monodram "Homuś" w reż. Michała Rzepki / Tekst: Stach Szulist / Wizualizacje: Piotr Pasiewicz / Występuje: Adam Mortas

„W drodze do piekła rzadko się zdarza jakiś cud” - cytat z utworu Miry Kubasińskiej & After Blues, który pojawia się w pierwszych wersach „Homusia”, trafnie określa małe piekło wiejskiej społeczności, w której najważniejsza jest ustalona hierarchia, role społeczne i fałszywa lojalność wobec wspólnoty. Ofiara molestowania seksualnego zostaje napiętnowana nie tylko przez sąsiadów i rówieśników, ale i przez własną rodzinę. Skoro molestuje ksiądz, otwarty sprzeciw, oznacza społeczne samobójstwo oraz drwiny z orientacji seksualnej molestowanego chłopaka. Homoseksualizm traktowany jest w „Homusiu” jak kolejna obelga, kamień, który można powiesić u szyi kozła ofiarnego. Złamanie tabu seksualnego nakręca spiralę agresji i hipokryzji, zakończoną tragicznym finałem.
Inspiracją do powstania dramatu „Homuś” Stacha Szulista był reportaż „Szedł grzech przez wieś” Adama Szarego, opublikowany w „Dużym Formacie”. 
----------------------------------------------------------------------------

30.03.2017 (czwartek)

godz. 19.00 
Panel dyskusyjny „Dramat seksualności – seksualność dramatu. (Gombrowicz, Białoszewski i co dalej?)” Paneliści: Marta Konarzewska, dr Piotr Sobolczyk, dr Błażej Warkocki (UAM) / prowadzenie: dr Leszek Karczewski (Uniwersytet Łódzki)
To okazja, by posłuchać jak o homotekstualności rozmawiają literaturoznawcy oraz teoretycy dramatu i włączyć się do dyskusji o tożsamości seksualnej w ramach teatru w XXI wieku.

Żyjemy w czasie, w którym szczególnie silnie widać działanie ruchów emancypacyjnych LGBTQ i ich ścieranie się z wizją homogenicznego, patriarchalnego społeczeństwa. Hasło „Niech nas zobaczą” - wizytówka kampanii społecznej przeciw dyskryminacji ze względu na orientację seksualną – mogłoby stać się sloganem współczesnego dramatu i teatru, który śmiało eksploruje wątki wykluczenia i tożsamości. To również czas reinterpretacji tekstów kanonicznych pokazujący subwersywne elementy u twórców kanonicznych: Gombrowicza, Białoszewskiego, Andrzejewskiego.
Jak queerować polski kanon? Jak wygląda homospołeczny kontekst w polskim dramacie i teatrze współczesnym? Czy można jeszcze rozmawiać, jeśli posługujmy się odmiennym językiem: wartości narodowe contra Inny („Transatlantyk”, „Pamiętnik z powstania warszawskiego”), narracja tożsamościowa contra homofobia? Jak wybrzemiewają w dramacie narracje lesbijskie?

godz. 20.30
„Hydroprofity/ Hydroprofits” / Performans muzyczny Piotra Sobolczyka

"Hydroprofity" - na tym koncept-albumie i podczas promującego go koncertu Piotr Sobolczyk szuka "pożytków z wody". Plaże, deszcze, łzy, Tales z Miletu, Sobolczyk z Krakowa, plaża na Barcelonecie, historie podwodnej miłości. Autorskie piosenki, evergreeny i mashupy melodii wygrzebanych z archiwów elektroniki. EDM, salsa, folk, synthpop, bhangra. Z autorskimi teledyskami w duchu video-artu - i bez. "Wode wyssałeś - więc wypłacz tę swoją tęczę" 

godz. 21.15 
Koncert zespołu "Mięta". "Mięta" proponuje (nie tylko) subtelne dźwięki łączone z ironią gier słownych. Całość w słodko-gorzki sposób opowiada historię damsko-damskich relacji.

Projekt objęty patronatem FabrykaRownosci, Kampania Przeciw Homofobiioraz wsparciem klubu NARRAGANSET.
Comments